Lomailija, suojaa omaisuutesi murtovarkailta!

Julkaistu: 15.06.2021

Kesämökille tai muulle lomareissulle lähtevän kannattaa poissaolonsa ajaksi suojata kodin lisäksi myös taloyhtiön yhteisissä tiloissa säilytettävä omaisuutensa. Korona-aika on lisännyt murtoja taloyhtiöiden varastotiloihin ja pyöräkellareihin.

Useimmat lomareissuille lähtijöistä muistavat huolehtia kotioven lukkoon ja ikkunat kiinni, mutta harva tulee ajatelleeksi, että omaisuus voi joutua voron kynsiin myös taloyhtiön tiloista. Esimerkiksi arvokkaat polkupyörät voi olla aiheellista siirtää pitkän poissaolon ajaksi taloyhtiön pyörävarastosta jopa sisälle huoneistoon. Taloyhtiön kannattaa tarvittaessa harkita myös varastotilojen lukituksen parantamista tai pyörätelinettä, johon pyörät saa rungosta kiinni.

”Monen koti jää kesällä pitkiksi ajoiksi tyhjilleen, eikä rakennuksessa tai pihalla liiku niin paljon asukkaita, jolloin vorojen on helppoa iskeä. Taloyhtiön yleiset tilat voivat olla varkaille helpompi kohde kuin asunnot, koska kodit on usein suojattu esimerkiksi takalukituksella tai varmuuslukolla”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Polkupyörien ohella varkaat voivat kiinnostua esimerkiksi sähköpyörien akuista.

Kotivakuutus kuntoon ennen lomareissua

Ennen kesälomareissua kannattaa varmistaa, että kotivakuutus on kunnossa ja kattaa myös esimerkiksi varkaudesta tai murrosta aiheutuneet vahingot irtaimistolle. Jos murtovaras vierailee kotona, taloyhtiö vastaa rikotuista ovista ja ikkunoista, mutta huoneiston sisäpuolelle tulleista vahingoista vastaa osakas itse.

Kristel Pynnönen muistuttaa, että koti kannattaa jättää poissaolon ajaksi mahdollisimman asutun näköiseksi esimerkiksi jättämällä verhot auki sekä huolehtimalla, ettei postiluukku pursua sanomalehtiä tai kirjepostia.

”Tuttu naapuri on kullanarvoinen apu, jos häntä voi pyytää tyhjentämään postilaatikkoa ja pitämään muutenkin paikkoja silmällä oman poissaolon aikana”, Pynnönen vinkkaa.

Lisätiedot medialle:

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies