Virpojat liikkeellä pihoilla ja porraskäytävissä

Julkaistu: 12.04.2019

Palmusunnuntaina pihoilla ja porraskäytävissä liikkuu virpojia, jotka soittelevat ovikelloja karkkien ja suklaan toivossa. Kaikkia suloiset virpojat eivät ilahduta, ja taloyhtiössä saattaa herätä keskustelua siitä, kenellä yhtiön ulkopuolisilla on oikeus päästä sisälle porraskäytävään ja ihmisten kotioville.

Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen kehottaa miettimään, onko virpojista kerran vuodessa mahdollisesti aiheutuva häiriö niin suuri ongelma, että taloyhtiön kannattaa sen vuoksi estää ulkopuolisten pääsyä porraskäytävään. Jos ulkopuolisista on haittaa ainoastaan palmusunnuntaina, virpojista häiriintyvät voisivat kenties jättää oman ovensa avaamatta mutta sallia silti muiden ottaa pääsiäisvitsat vastaan.

”Virpojien vierailu voi olla monelle odotettu tapahtuma, johon on varauduttu suklaamunia ja muita herkkuja ostamalla. Suosittelen, että taloyhtiöissä toivotetaan virpojat tervetulleiksi eikä ainakaan kovin kevyin perustein lähdettäisi estämään lasten pääsyä porraskäytäviin”, Pynnönen toteaa.

Laki sallii porraskäytävissä kaupustelun

Aiemmin yleiset ”Kerjääminen ja kaupustelu kielletty” -kyltit ovat monin paikoin kadonneet porraskäytävistä. Aikoinaan ne perustuivat kaupungin järjestyssääntöihin. Sittemmin kaupunkien järjestyssäännöt on korvattu yleisellä järjestyslailla, eikä tätä kieltoa ole otettu järjestyslakiin.

”Nykyään kaupustelu on siis lain mukaan sallittua rappukäytävässä, mutta se voidaan tietenkin kieltää taloyhtiön omissa järjestysmääräyksissä”, Kristel Pynnönen sanoo.

Taloyhtiön omien järjestysmääräysten tehoa voi heikentää se, etteivät ulkopuoliset yleensä ole perehtyneet taloyhtiön sääntöihin eivätkä he sen vuoksi välttämättä tiedä, että kaupustelu on tässä taloyhtiössä kielletty.

”Tehokkain tapa estää ulkopuolisten pääsy rappukäytävään on pitää ulko-ovet lukittuna. Jos käytössä on koodi, sitä kannattaa vaihtaa aika ajoin. Asukkaita voi myös ohjeistaa siihen, ettei ulkopuolisille tai tuntemattomille tulisi avata ovea”, Pynnönen neuvoo.

Jos ulko-ovi pidetään lukittuna, pelastuslaki edellyttää oveen maininnan tahosta, jota voi tarvittaessa pyytää avaamaan oven.

Lisätiedot:

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies