Julkisivukorjausten RYL-laatuvaatimukset ilmestyneet

Julkaistu: 05.03.2018

Uuteen julkisivukorjauksia käsittelevään KorjausRYLiin on koottu laatuvaatimuksia tavanomaisten asuin- ja toimitilarakennusten yleisimmille korjausmenetelmille sekä korjaustyön lopputulokselle.

Julkisivujen korjausmarkkinan arvo on huomattava, noin 920 milj. EUR vuonna 2016 (Lähde: Forecon). KorjausRYL Julkisivut on työkalu julkisivukorjausten tilaamiseen, suunnitteluun, korjaustyön toteutukseen ja laadun valvontaan. Se auttaa myös korjaustyöselostuksen laadinnassa.

Onnistunut julkisivukorjaushanke edellyttää osapuolten yhteistä ymmärrystä halutusta, hyvän rakennustavan mukaisesta lopputuloksen laadusta. KorjausRYL tarjoaa tähän yleiset laatuvaatimukset, joiden saavuttamista tilaaja ja suunnittelija voivat edellyttää hankkeessa viittaamalla RYLiin hankkeen asiakirjoissa. KorjausRYLin valvovan toimikunnan puheenjohtaja ja Oulun Tilakeskuksen rakennuttajapäällikkö Mika Huhtala korostaa, että ”julkisivut luovat rakennuksen ilmeen ja näkyvimpänä rakennusosana ne määrittävät rakennusten identiteettiä ja luovat merkityksellistä kaupunkikuvaa. Niiden kunto kertoo omistajistaan ja käyttäjistään kuinka kiinteistöä arvostetaan. RYLin julkisivut-osa antaa tukea ammattimaiseen tilaamiseen, suunnitteluun, korjaamiseen ja ylläpitoon. Julkisivut-osa välittää tärkeää tietoa, miten rakennusten arvo saadaan säilymään ja jopa nousemaan rakennushistoriaa kunnioittaen”.

Julkisivukorjaukset taloyhtiöiden yleisimpiä remontteja

Kiinteistöliiton syksyn 2017 Korjausrakentamisbarometriin vastanneista taloyhtiöistä noin viidenneksessä korjauksen kohde oli julkisivut, parvekkeet tai ikkunat ja ovet. ”Asunto-osakeyhtiöiden korjausrakentamisessa julkisivukorjaukset ovat yleisimpiä remontteja ja siksi julkisivukorjauksia koskevat laatuvaatimukset ovat asunto-osakeyhtiöissäkin tilaajille ja rakennuttajille erityisen tärkeät”, toteaa Kiinteistöliiton kehityspäällikkö Jari Virta.

Julkaisussa käsiteltäviä julkisivun rakennusosia ovat ulkoseinät, ikkunat ja parvekkeet. Ulkoseinistä käsitellään betoniulkoseiniä, kivirakenteisia rapattuja ulkoseiniä, tiilipintaisia muurattuja ulkoseiniä ja levyulkoseiniä.

Julkaisussa käsitellään lisäksi korjaustavan valintaa ja annetaan suunnittelijan muistilistoja, joissa esitetään korjaustöiden laatuun keskeisesti vaikuttavia tekijöitä. Nämä sisällöt ovat luonteeltaan ohjeellisia.

KorjausRYLin laadintaan osallistuvat laaja-alaisesti kiinteistö- ja rakentamisalan eri osapuolet Rakennustietosäätiö RTS sr:n toimikuntakuntalaitoksen kautta.

Lisätietoja:

Olli-Pekka Kari, Rakennustieto Oy, olli-pekka.kari@rakennustieto.fi, puh. 040 451 7702

Petri Neuvonen, Rakennustietosäätiö RTS sr, petri.neuvonen@rakennustieto.fi, puh. 040 700 7862

Heta Timonen, Rakennustieto Oy, heta.timonen@rakennustieto.fi, puh. 045 7732 4650