Ilmalämpöpumpun asentaminen kerrostaloasuntoon vaatii taloyhtiön suostumuksen

Julkaistu: 09.05.2023

Kesän lähestyessä moni tulee miettineeksi mahdollisten helteiden aiheuttamaa kuumuutta ja viilennykseen tarjolla olevia vaihtoehtoja. Viime vuosina kerrostaloasunnoissakin yleistyneen ilmalämpöpumpun saattaa vielä ehtiä asennuttaa ensi kesäksi, mutta liian kiireellä tähänkään projektiin ei pidä ryhtyä, sillä asia on asunto-osakeyhtiössä hoidettava yhteistyössä taloyhtiön kanssa.

Ilmalämpöpumpun asentaminen voi vaikuttaa taloyhtiön vastuulla oleviin rakennusosiin, ja sen vuoksi muutokselle on saatava taloyhtiön suostumus.

”Jos taloyhtiössä huoneistoihin on aiemminkin asennettu ilmalämpöpumppuja ja asiasta on tehty yhtiökokouksessa hyväksyvä periaatepäätös, hallituksen antama lupa yleensä riittää. Taloyhtiö voi kuitenkin asettaa ehtoja asennettavan laitteen ominaisuuksille sekä asennukselle ja valvonnalle”, kertoo Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia.

Ilmalämpöpumpun hankkimista suunnitteleva osakas toimittaa hallitukselle tai isännöitsijälle muutostyöilmoituksen, minkä jälkeen hallitus harkitsee suostumuksen antamista ja sille mahdollisesti asetettavia ehtoja. Ehtojen tulee olla tarpeen yhtiön rakennukselle tai toiselle osakkaalle muutostyöstä aiheutuvan haitan tai vahingon ehkäisemiseksi.

Taloyhtiö voi joissakin tapauksissa kieltää ilmalämpöpumpun asentamisen. Jos asennus ulottuu osakehuoneiston ulkopuolelle taloyhtiön alueelle aiheuttaen esimerkiksi muutoksia taloyhtiön julkisivuun, voidaan asennus kieltää. Huoneistoparvekkeelle tapahtuvan asennuksen yhteydessä kieltäminen on mahdollista, mikäli voidaan osoittaa, että muutostyöstä yhtiölle tai toiselle osakkaalle aiheutuva haitta ylittää muutostyöstä sitä haluavalle osakkaalle koituvan hyödyn.

Ensimmäisestä ilmalämpöpumpusta yhtiökokouksen päätös

Jos taloyhtiössä ei ole ennestään asennettu ilmalämpöpumppuja eikä asiasta ole yhtiökokouksen ns. periaatepäätöstä, tällainen olisi hyvä tehdä ennen ensimmäisen ilmalämpöpumpun asentamista. Päätöksellä linjataan muutostyölle asetettavia reunaehtoja esimerkiksi asennuspaikan ja kondenssiveden hallinnan sekä vastuukysymysten osalta. Yhtiökokouksessa päätetään asiasta yksinkertaisella enemmistöpäätöksellä.

Jos periaatepäätöstä ei ole aiemmin tehty, vie päätöksentekoprosessi taloyhtiössä oman aikansa, ja ilmalämpöpumpun hankkiminen tulevaa kesää viilentämään saattaa pahimmassa tapauksessa olla jo myöhäistä.

”Olisi kuitenkin hyvä, että yhtiön näkemys ilmalämpöpumpun asentamiseen olisi tulevia kesiä varten valmiiksi olemassa. Silloin osakkaat saavat nopeallakin aikataululla ilmalämpöpumpun asennettua, ja varmistetaan osakkaiden yhdenvertainen kohtelu”, Tapio Haltia sanoo.

Ilmalämpöpumppuohje Kiinteistöliiton jäsensivuilla

Lisätiedot medialle: