Sähköautojen latauspisteiden avustuksiin tarvitaan lisärahaa

Julkaistu: 12.04.2021

Kiinteistöliitto esittää, että valtio varaa vuoden toisessa lisäbudjetissa lisää rahaa sähköautojen latauspisteiden rakentamisavustuksiin. Viime vuodelle varatut avustusrahat loppuivat kesken, joten viime vuonna haettuja avustuksia joudutaan maksamaan kuluvan vuoden määrärahoista. Uhkana on, että tälle vuodelle varatut 5,5 miljoonaa euroa loppuvat jo keväällä.

Valtio on jo aiemmin päättänyt avustaa sähköautojen latauspisteiden rakentamista myös tulevina vuosina, mutta nyt on tärkeää varmistaa avustusten katkeamaton saatavuus myös tänä vuonna. Kiinteistöliitto esittääkin kuluvan vuoden toiseen lisäbudjettiin avustusmäärärahan kaksinkertaistamista 11 miljoonaan euroon.

Valtio on halunnut edistää kansallisen ilmasto- ja energiastrategian tavoitteiden toteutumista ja sähköautojen yleistymistä osoittamalla avustusrahaa sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen. Taloyhtiöt tiedostavat hyvin latauspisteiden toteutustarpeen, ja Kiinteistöliiton Korjausrakentamisbarometrin mukaan noin kolmannes taloyhtiöistä on alkaneella viisivuotisjaksolla aikeissa toteuttaa latauspisteitä. Kiinnostus aihetta kohtaan näkyy myös Kiinteistöliiton puhelinneuvontaan tulevissa puheluissa.

Avustusten saumaton saatavuus tärkeää taloyhtiöille

”Latausinfra-avustuksen kova kysyntä osoittaa, että tuella on merkittävä vaikutus taloyhtiöiden päätöksentekoon, minkä takia avustusten ennakoitavuus on keskeisen tärkeää hankkeiden sujuvan toteutuksen kannalta”, sanoo Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen.

”Lisämäärärahalla varmistetaan latauspistehankkeiden yleistymisen lisäksi niiden huolellinen suunnittelu. Pelko avustusten loppumisesta saattaisi ajaa taloyhtiöitä kiirehtimään avustushakemuksia hätäisesti laadituilla suunnitelmilla”, Hiltunen toteaa.

Tukijärjestelmän ennakoitavuuden kannalta olisi tärkeää, että hallitus tekisi jo huhtikuun kehysriihessä periaatepäätöksen, jonka mukaan avustusmäärärahat mitoitetaan siten, että ne riittävät vuosina 2021–2023 kaikkiin avustusehdot täyttäviin hakemuksiin.

Kiinteistöliiton esitys lisämäärärahasta sähköautojen latauspisteiden avustuksiin

Lisätiedot medialle:

Harri Hiltunen